PRESTIGE DES CUIVRES
International Philip Jones concours
TUBA - EUPHONIUM - BRASS ENSEMBLES
From september 13 to 20, 2003

Prestige des Cuivres

Concours international Philip Jones (Mezinárodní soutěž Philipa Jonese)

Guebwiller 13. - 20. září 2003

obory:

-         A. TUBA

-         B. EUPHONIUM

-         C. ŽESŤOVÉ ANSÁMBLY

A.     Finale:  Povinná skladba: Robert Szentpali - Concerto

1. cena Jérémie DUFORT (Francie)

2. cena Robert VIDA (Maďarsko)

B.     Finale:  Povinná skladba: Juraj Filas - Concerto

1. cena Mitsuru SAITO (Japonsko)

2. cena Anthony CAILLET (Francie)

C.     1. kolo:                               

            Barrique Brass Quintet

            (2tr,cor,trbn,tb; Švýcarsko)

            Bones Apart

            (Velká Británie)

            Brass Art Ensemble

           (2tr,cor,trbn,tb; Maďarsko)

Brass 6 (2tr,cor,2 trbn,tb; Česká republika)

Budapest Corpus Trombone Quartet

(4 trbn; Maďarsko)

Lucerne Chamber Brass (2tr,cor,trbn,tb; Švýcarsko)

Quintette de cuivres Impact (2tr,cor,trbn,tb; Canada)

Quintessential Brass

(Velká Británie)

Quinteto de Metales Alences (Španělsko)

Salve Brass

(Německo)

Síla Tuba Quartet

(4tb; Česká republika)

Simon Bolivar Brass Quintet (2tr,cor,trbn,tb; Venezuela)

Sonus Brass Ensemble (2tr,cor,trbn,tb; Rakousko)

Tabassco Tubaquartett (2euph, 2tb; Norsko)

            Trombamania (5tr;Francie)

2. kolo:                                        Brass Art Ensemble

Budapest Corpus Trombone Quartet

Lucerne Chamber Brass

Simon Bolivar Brass Quintet

Sonus Brass Ensemble

Tabassco Tubaquartett

Trombamania

Finale:                          Budapest Corpus Trombone Quartet

Lucerne Chamber Brass

Trombamania

. Jury .

Brian BOWMAN

Euphonium, USA

Steven MEAD

Euphonium, Velká Británie

Walter HILGERS

Tuba, Německo

Eichi INAGAWA

Tuba, Japonsko

Francis BAUR

Trombón, Francie

Esa TAPANI

Cor, Finsko

Anthony PLOG (předseda)

Trubka,  USA

Hans Oskar KOCH

Německo

Laurent CHASSAIN

Francie

International Philip Jones concours

Ve dnech 13. - 20. září 2003 se ve francouzském městečku Guebwiller, ležící v Alsasku poblíž hraničních přechodů se Švýcarskem a Německem, konala již popáté interpretační soutěž žesťových nástrojů. Soutěž, která se koná pravidelně v cyklu dvou let, nese ve svém názvu jméno Philipa Jonese (1928 - 2000), trumpetisty a zakladatele jednoho z prvních evropských žesťových ansámblů. Sám Philip Jones se také v dřívějších ročnících, coby porotce, soutěže osobně účastnil.

Rok 2003 byl zasvěcen stále trochu neobvyklým nástrojům v oblasti sólové hry. Soutěžilo se v oborech tuba a eufonium a zájem interpretů byl nevídaný. V oboru tuba se přihlásilo 65 tubistů, v oboru eufonium přijelo soutěžit 48 hráčů. Třetím oborem potom byla soutěž žesťových souborů, která byla na pořadu na samý závěr sedmidenního klání.

O výsledcích soutěže rozhodovala odborná porota, která nebyla složena pouze z řad předních a mezinárodně uznávaných hráčů (Esa Tapani - cor, Anthony Plog (předseda) - tr, Brian Bowman - euph, Steven Mead - euph, Walter Hilgers - tb, Eichi Inagawa - tb, Francis Baur - trbn, ale i ze skladatelů a muzikologů (Hans Oskar Koch, Laurent Chassain).

Pozoruhodné soutěže, která se řadí po bok podobně koncipovaným soutěžím v Markneunkirchenu, Mnichově, Budapešti nebo Brně (Zde se poprvé konala mezinárodní souitěž tubistů v roce 2000), se zúčastnili také dva soubory z České republiky: tubové kvarteto Síla z Prahy a brněnský soubor Brass 6.

Tubové kvarteto složené z absolventů a studentů pražské konzervatoře(Václav Novák, Robert Škarda, Karel Škopek a Jaroslav Šťastný) se soutěže mohlo zúčastnit díky podpoře Českého hudebního fondu, Amati Kraslice a kyselky Korunní. V neposlední řadě také díky osobní iniciativě profesora tubové třídy Pavla Trnky.

Tubové i eufonové finále bylo přehlídkou vynikajících, skvěle technicky vybavených hráčů a porota měla vskutku těžké rozhodování. Spolehlivý výkon podal v obou večerech také doprovázející L'Orchestre Symphique de Mulhouse pod vedením Kirilla Karabitse. O umístění na prvních místech rozhodovala především muzikálnost, intonace, výraz, dynamika, zkrátka celkový přednes skladby. Ceny za vítězství od poroty nakonec obdrželi tubista Jérémie Dufort (Francie) a eufonista Mitsuru Saito (Japonsko).

Povinné finálové kompozice byly napsány přímo pro tuto jedinečnou příležitost. V rámci finálového klání tubistů tak mělo světovou premiéru Concerto for tuba and orchestra Maďara Rolanda Szentpaliho (1977). Tento mladý tubista a skladatel, ověnčen několika prestižními cenami z mezinárodních tubových soutěží (mimo jiné i z Brna), je dnes považován za nejlepšího nástupce tubové legendy "Paganini of the tuba" Rogera Boba (1938). Szentpaliho skladba byla ideálním soutěžním kouskem. Byla psána s jasným záměrem virtuózního předvedení sólisty s využitím široké škály technických možností nástroje.

V případě finále eufonistů si odbyl premiéru třívětý Koncert pro eufonium a orchestr slovenského skladatele žijícího v Česku Juraje Filase (1955). U jeho skladby nebyla vnější technická virtuozita tak patrná, důraz byl více položen na výraz a lyrickou stránku přednesu. Oba autoři i Roger Bobo byli jako oficiální hosté při finálových večerech v Guebwilleru osobně přítomni.

Soutěž žesťových ansámblů byla velmi specifická. Hodnotili se totiž výkony patnácti různě složených souborů. Osm žesťových kvintetů, trubkové kvinteto, trombonové kvarteto, dvě tubová kvarteta a další vícečlenné soubory ukázaly širokou rozmanitost v obsazení dnešních žesťových uskupení. Na druhé straně však soutěž potvrdila stále vedoucí postavení "klasického" rejstříkově nejvíce vyváženého žesťového kvinteta (2tr, cor, trbn, tb). Zajímavé bylo také sledovat repertoár zúčastněných kvintetů, který i přes bohatý výběr z nově vznikajících kompozic obsahoval "klasického" autora pro toto obsazení Eugena Bozzu.

Češi se představili s českým repertoárem. Brass 6 zahráli Charaktery pro žesťové kvinteto od Jiřího Pauera. Tubové kvarteto představilo, vedle osvědčených skladeb (John Stevens - Power a Jan Koetsier - Wolkenschatten), v podstatě jediné dvě kompozice českých autorů pro čtyři tuby: Polku pro Terezu Jiřího Rady a Čtyři tuby pro čtyři huby Jiřího Pauera. Po vystoupení bylo podnětné pohovořit se členy poroty jak o interpretačních problémech, tak o předvedeném repertoáru.

Do finálového kola, které proběhlo už bez české účasti, po zásluze postopupili maďarští Budapest Corpus Trombone Quartet, domácí Trombamania a Lucerne Chamber Brass ze Švýcarska. Preciznost souhry, intonace a zvukové vyváženosti těchto souborů neměla mezi ostatními konkurenci.

Podařeným tahem organizátorů bylo uspořádání koncertních vystoupení profesionálních interpretů a souborů, které se konali po každém finále jako doprovodný program. Během tří večerů zahráli eufonista , Epsilon Ensemble a German Brass. Stručně řečeno, hráli výborně. Trochu na škodu byl možná výhradně populární repertoár, který zahrnoval i slavné "hity" hudby minulých staletí.

V celkovém úhrnu lze konstatovat, že to, čeho bylo možné být svědkem na Prestige des cuivres 2003, bylo bezesporu tím nejlepším, co lze v dnešní době v daných oborech slyšet. Můžeme si jen přát, aby nástroje, ve kterých se v Guebwilleru soutěžilo, byly širší veřejností více přijímány jako nástroje sólové, neboť za tak vysoce nastavenou interpretační laťku by se nemuseli stydět ani instrumenty, které mají v oblasti sólové i komorní hry delší tradici.